Acum câțiva ani, între 2004 și 2010, când Facebook încă era în procesul de tranziție de la faza de toană de moment la gigantul social pe care îl cunoaștem astăzi, a rămas impregnată o vorbă pe care o cunoaștem cu toții: „Dacă nu ești pe Facebook, nu exiști!”. Această frază a luat amploare spre finalul anilor 2000 și a fost asimilată complet de generațiile noi și evident, de business-uri. Dacă la nivel personal, existența unei persoane a fost transpusă prin sita rețelei sociale Facebook, la nivel antreprenorial s-a creat un buzz tras la indigo cu afirmația de mai sus: „Dacă afacerea ta nu este pe Facebook, nu există!” Lucru valabil și astăzi, într-o proporție covârșitoare.
Dacă astăzi, ca persoană, nu deții un cont de Facebook, ești privit din două ipostaze. Fie ești privit ca și cum ai afirma că nu te uiți niciodată în oglindă, un soi de ciudățenie personală care e pur și simplu bizară, fie ca un om care nu înțelege cum funcționează circuitele epocii digitale de astăzi. Ambele cazuri, însă, sunt privite cu indiferență, deoarece fiorul Facebook și-a consumat tinerețea și trăiește în ziua de azi o perioadă de maturitate, care nu mai uimește pe nimeni.
Ca afacere, însă, este aproape obligatorie detinerea unui cont de Facebook, minimum, și adițional de LinkedIn, Twitter, Youtube sau alte platforme sociale în care dorești ca afacerea ta să aibă vizibilitate. Aceasta este noțiunea cheie a platformelor sociale: vizibilitatea.
De aceea, aceste canale au devenit foarte rapid canale de marketing, deoarece acestea pot foarte simplu targeta segmente ale populației, în urma unor criterii, care pot vedea produsele sau serviciile pe care afacerea ta le facilitează. Până aici, nimic nou. Totul face parte din realitatea de zi cu zi, însă din aceeași realitate fac parte și alte canale de marketing, cu ajutorul cărora companiile își transmit contentul în urma unor strategii cu baze clare.
Marketing 101: care sunt noțiunile-cheie cu care operăm?
Există așadar o axă destul de clară, general valabilă: Content – Strategie – Canal
Fiecare dintre cele trei se află într-o simbioză perfectă, fiindcă dacă acest lanț are o verigă slabă, mesajul transmis nu va avea niciun efect.
- Chiar dacă ai strategia corectă pe canalul corect, dacă ai content de slabă calitate, acesta se va întoarce împotriva ta, îndepărtând atât actualii, cât și viitorii consumatori. E cazul campaniilor publicitare plictisitoare, repetitive, care nu își angrenează deloc consumatorii (Nu degeaba se zice: „Content is king”)
- Dacă ai content de bună calitate și o strategie eficientă, dar comunici pe un canal greșit, investești degeaba în campania de marketing, pentru că încerci să vinzi scaune cu rotile atleților. Oricât de bun e contentul și oricât de beton e strategia, dacă nu comunici pe canalul corect, mesajul tău devine un ecou care se pierde, într-un final
- Dacă ai content de calitate și îl comunici pe canalul potrivit, dar strategia e greșită, nu se creează legăturile care îi determină pe oameni să acționeze. E cazul reclamelor frumoase, dar ineficiente. Contentul lor e de calitate, canalul e unul potrivit, dar pur și simplu nu creează zvâcul acțiunii
Aceste explicații de mai sus sunt de o natură extrem de simplistă. De ce? Pentru că pentru fiecare în parte s-au scris și se scriu în continuare volume întregi în care aceste concepte sunt disecate, puse în context, plasate istoric și geografic, diferențiate în funcție de natura business-urilor, și mereu îmbunătățite, pentru că marketingul este un domeniu viu. Ceea ce era literă de lege acum 50 de ani, astăzi mai este respectat doar la nivel de bază, deoarece marketingul se schimbă o dată cu oamenii și nevoile lor.
Pentru că marketingul este mai mult decât vânzare, decât obținerea de profit, de comunicare eficientă sau decât mixul celor 4P.
Marketingul este crearea perpetuă de nevoi!