Îmi amintesc cu drag prima dată când am auzit de SEO. Motivul principal al nostalgiei mele nu este esențialmente SEO, ci faptul că eram în anii de liceu. Vremuri frumoase, griji mai puține și tot felul de lucruri noi în jurul meu. Totul era interesant și timpul permitea aprofundarea a orice atrăgea atenția.
Să ne întoacem totuși la subiectul principal. Eram un adolescent rebel, în clasa a noua, care căuta să-și verse oful undeva. După cum bine știți, adolescenții rebeli sunt și neînțeleși, așa că nu aveam cu cine să discut despre ce mă apăsa. Așa că, împreună cu un coleg de clasă, am pus bazele unui blog. Doar bazele, pentru că nu a ținut mai mult de 3 luni.
Cât a ținut însă, aveam o mare nemulțumire: de ce nu sunt citit? În timpurile despre care vorbim, prin 2009, Facebook era o platformă pe care puteai juca Farmville la ora de informatică. Un prieten cu ceva experiență în blogging mi-a spus acronimul magic: SEO. „Ce e aia?”, am întrebat. „Păi faci niște chestii în așa fel încât să-ți optimizezi blogul ca să fie mai ușor de găsit pe Google”. Și am început să caut și să mă ocup un pic de chestia asta SEO pentru blogul meu.
Pe atunci, și SEO arăta altfel. Comentarii la articolele altora, blogrolluri, liste de tag-uri nesfârșite în coada textelor și tag-cloud. Nu exista nici distincția „do-follow” și „no-follow” la link-uri, ceea ce îți permitea să-ți spamezi în voie link-ul către blog oriunde vedeai o căsuță „your website” pe internet. Un adevărat vest sălbatic al online-ului.
De atunci, lucrurile s-au schimbat considerabil. Și ce consideram la momentul respectiv SEO a luat o altă față și a ajuns la un cu totul și cu totul alt nivel. Desigur, optimizarea pentru motoarele de căutare este încă un aspect important și pentru bloguri. Dar, ajungând la AdMarks, am văzut lucrurile într-o lumină nouă: online marketing. SEO devenise parte a mixului de marketing pentru afaceri de tot felul, de la magazine online până la companii de prestări servicii.
Suficient, totuși, cu amintirile din copilărie. Nu ăsta este subiectul articolului, ci unul de interes major dacă ești interesat de optimizare SEO: meta titlul și meta descrierea. Le voi prezenta pe fiecare în parte, evidențiind următoarele aspecte principale:
• Definiție;
• Sfaturi de optimizare;
• Relevanța din punct de vedere SEO.
Meta titlul
Meta titlul (meta title) este un tag HTML plasat în secțiuneaa unei pagini și reprezintă titlul pe care motoarele de căutare îl afișează în SERP (Search Engine Result Page) pentru un anumit rezultat. Exemplu:
• Ce se vede:
• Cum arată codul din spate:
Meta titlul este, așadar, extrem de vizibil. Deci cum facem să îl optimizăm în așa fel încât să ne îmbunătățească performanțele în motorul de căutare?
Iată câteva recomandări pentru a construi meta titluri SEO friendly:
1. Optimizează pe baza cuvintelor cheie principale
Meta titlul este un element important de ranking pentru Google. De aceea, se recomandă construirea acestuia în jurul prinicpalelor cuvinte cheie targhetate de pagina respectivă.
2. Lungimea meta titlului
Google afișează un spațiu limitat în pagina de rezultate – mai exact, un spațiu de 600 de pixeli (aproximativ 70 de caractere). Este important să măsurăm dimensiunea meta titlului și să ne încadrăm în intervalul precizat.
3. Adaugă brandul la final
Întrucât brandul influențează decizia de cumpărare a utilizatorilor, nu trebuie să ratezi nicio ocazie de a-ți face brandul cunoscut. De aceea, adăugarea brandului la sfârșitul meta titlului este o bună oportunitate de a-l face cunoscut!
4. Construiește meta titluri atractive pentru utlizatori
Meta titlurile nu trebuie să fie optimizate doar pentru motoarele de căutare, ci trebuie să aibă în prim plan utilizatorul. Un meta titlu atractiv va determina utilizatorul să acceseze site-ul, ceea ce va îmbunătăți CTR-ul (click through rate) și, implicit, poziționarea în Google.
5. Folosește meta titluri unice pentru fiecare pagină
Dacă folosim aceleași meta titluri pentru pentru pagini diferite, Google va înțelege că paginile respective sunt identice și, cel mai probabil, va alege să nu le indexeze sau să le indexeze parțial. De aceea se recomandă ca fiecare pagină de site să aibă un meta titlu unic.
Care este impactul SEO al meta titlului?
Meta titlul este unul dintre cei mai importanți factori SEO, atât pentru motoarele de căutare, cât și pentru utilizatori. Titlul unei pagini are un impact puternic pentru motoarele de căutare întrucât sintetizează și simplifică informația care se găsește pe pagină.
În plus, îmbunătățește și experiența utilizatorilor. Un meta titlu bine construit va face diferența atunci când sunt mai multe taburi deschise într-un browser și utilizatorul va dori să revină la pagina ta. Pe scurt, meta titlul este un factor de ranking din mai multe perspective:
• Strict prin prisma algoritmului de indexare Google;
• Îmbunătățește CTR-ul;
• Îmbunătățește experiența utilizatorilor.
Se poate întâmpla ca Google să nu-ți afișeze meta titlul ales de tine. Care sunt cauzele?
• Meta titlul este plin de cuvinte cheie, ceea ce înseamnă că nu-și îndeplinește scopul de a informa cu privire la conținutul de pe pagină;
• Titlul nu se potrivește cu interogările care duc spre pagină – dacă pagina de pe site-ul tău se potrivește cu o căutare care nu este bine reprezentată în titlu, Google va alege să rescrie titlul pe care îl afișează. Dacă titlul tău este anulat pentru interogări cu un volum mare de căutări, ia în considerare rescrierea lui;
• Folosești un meta titlu alternativ – tag-uri meta pentru Facebook, de exemplu. Ceea ce nu este neapărat o problemă, dar dacă aceste tag-uri alternative creează un meta titlu cu aspect neplăcut, ar fi indicat să rescrii și tag-urile alternative;
Meta descrierea
Meta Descrierea (meta description) este un tag HTML plasat în secțiuneaa unei pagini și reprezintă descrierea pe care motoarele de căutare o afișează în SERP pentru un anumit rezultat (textul de sub meta title).
• Ce se vede:
• Cum arată codul din spate:
Deși nu reprezintă un factor direct de ranking, meta descrierea are o importanță foarte mare în SEO deoarece influențeaza rata de click (CTR-ul): un CTR cât mai mare se traduce prin mai multe vizite organice și, pe termen lung, o creștere în poziționarea din Google.
Cum folosești, așadar, meta descrierea în favoarea ta? Iată câteva sfaturi:
1. Construiește meta descrieri care să capteze atenția utilizatorilor
Prin meta descrierie ar trebui să captezi interesul utilizatorilor pentru a-i determina să acceseze respectivul rezultat. Cu alte cuvinte, este util să o alcătuiești din propoziții cursive și ușor de citit, nu o simplă înșiruire de cuvinte cheie.
2. Realizează meta descrieri unice
Meta descrierile, ca și meta titlurile, trebuie să fie unice pentru a facilita indexarea acestora de către Google.
3. Folsește un șablon pentru paginile mai puțin importante
Dacă un site are zeci de mii de produse, ar fi un efort mult prea mare să se construiască meta descrieri pentru fiecare pagină în parte.
De aceea, pentru paginile care nu prezintă interes deosebit, alcătuirea meta descrierii poate fi automatizată prin utilizarea unor șabloane.
4. Realizează meta descrieri manuale pentru cele mai importante pagini din site
Șabloanele sunt recomandate pentru paginile care nu au potențial de a atrage vizite organice. Pentru cele mai importante pagini din site, care targhetează mii de căutări pe lună, este nevoie de o atenție sporită în redactarea meta descrierilor. Așadar, se recomandă alcătuirea de meta descrieri manuale.
Lungimea meta descrierii
Până în noiembrie 2017, Google afișa în pagina de rezultate o meta descriere de aproximativ 160 de caractere. După această dată, meta descrierea și-a dublat dimensiunea, ajungând astfel la aproximativ 320 de caractere. Prin această modificare, ai și mai mult spațiu la dispoziție pentru a convinge utilizatorii să intre pe site-ul tău!
Care este impactul SEO al meta descrierii?
Cu toate că meta descrierea nu este un factor direct de ranking, aceasta are un impact puternic asupra poziționării site-ului tău în SERP. Meta descrierea are un punct forte important: este echivalentul unui text publicitar organic. Ceea ce înseamnă că atunci când se va face o interogare pe un cuvânt cheie urmărit de pagina respectivă, Google și alte motoare de căutare vor afișa meta descrierea ca pe un sumar al paginii.
Concomitent, o meta descriere bine scrisă va atrage utilizatori spre site-ul tău, ceea ce înseamnă și o creștere a CTR-ului. Așadar, două aspecte pozitive reies din îmbunătățirea acestui indice:
• Google va înțelege din comportamentul utilizatorilor că aceștia au considerat relevant conținutul de pe site-ul tău pentru cuvântul cheie căutat –> vei urca poziții în SERP;
• Site-ul tău va primi mai mult trafic –> mai multe conversii și mai multă vizibilitate.
Sursă foto: Topseonow.com